Affiliate marketing je stále vcelku mladá disciplína, která skýtá mnohé možnosti pro „vykuky“, kteří se všemožně snaží profitovat na neznalosti firem, či marketingových pracovníků. Praktiky některých vykuků jsou opravdu nápadité a zcela jistě „dojí“ účty mnohých inzerentů. Jelikož nepovažuji affiliate za magii, mohu na rozdíl od kouzelníků, tyto kouzla zveřejnit. Třeba je najdete i ve svých účtech… Snaha někoho přečůrat, není jen česká vlastnost ( i když jsme v tom mistři). Mnohé pokusy o podvod eviduji při své práci prakticky v celé Evropě.

podvody v affiliate marketingu

Obcházení pravidel inzerenta

Mezi nejčastější pravidla, které si inzerent při vstupu do affiliate programu stanoví je zákaz biddingu na brand (SEM). Tento pojem je vcelku zavedený a tak se málokdo zabývá jeho podrobnějším vysvětlením, či specifikací zakázaných výrazů. Mnoho partnerů spoléhá na neaktivitu inzerenta a klidně tento zákaz porušují. Speciální kategorií jsou pak kupónové weby s bidovacím spojením brand + kupón, kdy longtail výraz považují za povolenou variantu k bidování. Kontrolu, zda na vás někdo neparazituje, můžete provést ve vašem ADS účtu nebo např. pomocí programu Adpolice.

Využití nenažranosti inzerenta

Velmi běžná chyba inzerujících firem v honu za co nejlepšími výsledky je, že souběžně provozují affiliate program na více sítích. To by samo o sobě ještě nebyla ta největší chyba, ale díky lenosti správců dochází k duplikaci partnerů v sítích. Ti pak na jeden web inzerenta směřují více affiliate sítí a v případě, že zákazník využije více odkazů, dochází k nárokování provize ve všech programech. Pokud si neprovádíte kontrolu zdroje a cesty objednávek, můžete si alespoň vyexportovat seznam objednávek z jednotlivých sítí a porovnat si, zda nedochází k duplicitám. Pokud najdete schodu, daného partnera ponechte pouze v jedné síti.

Cílené podvody v affiliate

Nyní se již dostáváme do těžší kategorie a to jsou cílené podvody, tedy úmyslná snaha podvodem získat profit. Jedním z méně obvyklých je vytvoření kupónové stránky s nadprůměrně vysokými kupóny, které jinde nenajdete. Tyto kupóny jsou většinou smyšlené a inzerent o jejich existenci ani neví, nebo pocházejí z historicky úspěšné kampaně, jejichž platnost již dávno vypršela. Publisher tímto trikem získá záznam v cookies a v případě objednávky i provizi. Tento podvod je však velmi často odhalen díky nespokojenosti zákazníka s nefunkčním kupónem.

Největším zdrojem podvodů jsou však cashbacky. Zde se prakticky denně setkávám se stejným pokusem o podvod, který je vlastně i nejjednodušší. Stačí se zaregistrovat do některého cashback systému, přejít na e-shop a začít objednávat. Pokud má cashback špatně nastaveny podmínky(např. krátkou dobu pro korekce), může si podvodník svou odměnu brzy vybrat. Objednávky samozřejmě nikdo nepřevezme (setkal jsem se i se specialistou, který telefonicky prodlužoval datum vyzvednutí, aby se doba pro vyjádření inzerenta překlenula do výplatní) a v případě, že inzerent neprovádí pravidelné korekce a kontroly storen, můžete být takto okrádán donekonečna.

obrovské objednávky přes cashback

Sofistikovanější podvod je nákup s vysokou hodnotou objednávky, kdy se dodatečně upravuje hodnota objednávky na mnohem nižší(nejčastěji telefonicky), ale provize se počítá z původní ceny a objednávka i po korekcích bude označena za doručenou (v pořádku). 

Třetím podvodem, který se u cashback systémů praktikuje, útočí na rozpětí podmínek inzerenta. Tedy např. pokud inzerent stanovuje rozdílné podmínky pro nové zákazníky s vyšší cashbackem a stávající s nižším, není nic jednoduššího, než vytvořit nový email, který bude automaticky posouzen jako „nový“ a podvodník získává vyšší cashback. Podobný princip lze aplikovat i na rozdílně oceňované značky, či kategorie.

 

Ještě bych se rád zaměřil na „vykuky“ mezi inzerenty. Ano, i zde je to slušná přehlídka….

Jak to nemá vypadat

Občas narazím na podmínky, u kterých si říkám, jak na tohle seženou partnery? Jedním z nich je affiliate program MALL.cz. Obchod, jehož značnou část bussinesu tvoří marketplace, vytvořil speciální podmínky pro produkty označené jako MP (market place) s krásnou provizí 0. Úplně vidím ten claim: Affil zdarma pro všechny…

Obrázek

Druhým specialistou, na kterého jsem narazil tento týden je Planeo a jejich test, co všechno může projít. Ve svých nových podmínkách informují, že “ kampaň bude střídat aktivní období s pozastaveným režimem. Kampaň se dočasně vypne po dobu svátků a od 27.2.2023 do 26.3.2023″

Jako bonus přidali zákaz kupónovek a cashback, tedy obecně posílají všechny partnery do …

V tomto článku jsem se pokusil sepsat podvody, které by si měl každý affiliate manažer snadno ohlídat. Rozhodně by článek neměl sloužit k pokusům, kde všude vám to projde. Určitě se mezi kolegy z affiliate komunity najdou i jiné perličky a budu rád, když mi o nich napíšete. V příštím článku se podíváme na sofistikovanější podvody, jako je cookie stuffing, ULR hijacking a další.

Affiliate consultant

Jiří Tobiáš

Spravuji více než 30 affiliate programů napříč 28 zemí v Evropě. Nabízím konzultace, audity, vedení i kompletní správu programů v rámci jasně stanovených cílů.

Affiliate specialist Jiří Tobiáš

Spojme se