Affiliate marketing je stále vcelku mladá disciplína, která skýtá mnohé možnosti pro „vykuky“, kteří se všemožně snaží profitovat na neznalosti firem, či marketingových pracovníků. Praktiky některých vykuků jsou opravdu nápadité a zcela jistě „dojí“ účty mnohých inzerentů. Jelikož nepovažuji affiliate za magii, mohu na rozdíl od kouzelníků, tyto kouzla zveřejnit. Třeba je najdete i ve svých účtech… Snaha někoho přečůrat, není jen česká vlastnost ( i když jsme v tom mistři). Mnohé pokusy o podvod eviduji při své práci prakticky v celé Evropě.
Obcházení pravidel inzerenta
Mezi nejčastější pravidla, které si inzerent při vstupu do affiliate programu stanoví je zákaz biddingu na brand (SEM). Tento pojem je vcelku zavedený a tak se málokdo zabývá jeho podrobnějším vysvětlením, či specifikací zakázaných výrazů. Mnoho partnerů spoléhá na neaktivitu inzerenta a klidně tento zákaz porušují. Speciální kategorií jsou pak kupónové weby s bidovacím spojením brand + kupón, kdy longtail výraz považují za povolenou variantu k bidování. Kontrolu, zda na vás někdo neparazituje, můžete provést ve vašem ADS účtu nebo např. pomocí programu Adpolice.
Využití nenažranosti inzerenta
Velmi běžná chyba inzerujících firem v honu za co nejlepšími výsledky je, že souběžně provozují affiliate program na více sítích. To by samo o sobě ještě nebyla ta největší chyba, ale díky lenosti správců dochází k duplikaci partnerů v sítích. Ti pak na jeden web inzerenta směřují více affiliate sítí a v případě, že zákazník využije více odkazů, dochází k nárokování provize ve všech programech. Pokud si neprovádíte kontrolu zdroje a cesty objednávek, můžete si alespoň vyexportovat seznam objednávek z jednotlivých sítí a porovnat si, zda nedochází k duplicitám. Pokud najdete schodu, daného partnera ponechte pouze v jedné síti.
Cílené podvody v affiliate
Nyní se již dostáváme do těžší kategorie a to jsou cílené podvody, tedy úmyslná snaha podvodem získat profit. Jedním z méně obvyklých je vytvoření kupónové stránky s nadprůměrně vysokými kupóny, které jinde nenajdete. Tyto kupóny jsou většinou smyšlené a inzerent o jejich existenci ani neví, nebo pocházejí z historicky úspěšné kampaně, jejichž platnost již dávno vypršela. Publisher tímto trikem získá záznam v cookies a v případě objednávky i provizi. Tento podvod je však velmi často odhalen díky nespokojenosti zákazníka s nefunkčním kupónem.
Největším zdrojem podvodů jsou však cashbacky. Zde se prakticky denně setkávám se stejným pokusem o podvod, který je vlastně i nejjednodušší. Stačí se zaregistrovat do některého cashback systému, přejít na e-shop a začít objednávat. Pokud má cashback špatně nastaveny podmínky(např. krátkou dobu pro korekce), může si podvodník svou odměnu brzy vybrat. Objednávky samozřejmě nikdo nepřevezme (setkal jsem se i se specialistou, který telefonicky prodlužoval datum vyzvednutí, aby se doba pro vyjádření inzerenta překlenula do výplatní) a v případě, že inzerent neprovádí pravidelné korekce a kontroly storen, můžete být takto okrádán donekonečna.
Sofistikovanější podvod je nákup s vysokou hodnotou objednávky, kdy se dodatečně upravuje hodnota objednávky na mnohem nižší(nejčastěji telefonicky), ale provize se počítá z původní ceny a objednávka i po korekcích bude označena za doručenou (v pořádku).
Třetím podvodem, který se u cashback systémů praktikuje, útočí na rozpětí podmínek inzerenta. Tedy např. pokud inzerent stanovuje rozdílné podmínky pro nové zákazníky s vyšší cashbackem a stávající s nižším, není nic jednoduššího, než vytvořit nový email, který bude automaticky posouzen jako „nový“ a podvodník získává vyšší cashback. Podobný princip lze aplikovat i na rozdílně oceňované značky, či kategorie.
Ještě bych se rád zaměřil na „vykuky“ mezi inzerenty. Ano, i zde je to slušná přehlídka….
Jak to nemá vypadat
Občas narazím na podmínky, u kterých si říkám, jak na tohle seženou partnery? Jedním z nich je affiliate program MALL.cz. Obchod, jehož značnou část bussinesu tvoří marketplace, vytvořil speciální podmínky pro produkty označené jako MP (market place) s krásnou provizí 0. Úplně vidím ten claim: Affil zdarma pro všechny…
Druhým specialistou, na kterého jsem narazil tento týden je Planeo a jejich test, co všechno může projít. Ve svých nových podmínkách informují, že “ kampaň bude střídat aktivní období s pozastaveným režimem. Kampaň se dočasně vypne po dobu svátků a od 27.2.2023 do 26.3.2023″
Jako bonus přidali zákaz kupónovek a cashback, tedy obecně posílají všechny partnery do …
V tomto článku jsem se pokusil sepsat podvody, které by si měl každý affiliate manažer snadno ohlídat. Rozhodně by článek neměl sloužit k pokusům, kde všude vám to projde. Určitě se mezi kolegy z affiliate komunity najdou i jiné perličky a budu rád, když mi o nich napíšete. V příštím článku se podíváme na sofistikovanější podvody, jako je cookie stuffing, ULR hijacking a další.
Jen info. Mall nedávno měnil podmínky a už nabízí i na marketplace provizi alespoň 1%. Do té doby to ale opravdu fungovalo jak píšeš.
Ano, to je pravda, někdy v květnu 2022 jsem to postoval na sítích a od Mall tam bylo i nějaké vyjádření, každopádně do té doby to schovávali pod desítky provizních skupin, což mi přišlo jako slušný podraz…
Pěkný článek, ještě by bylo zajímavé sepsat taktiky, které využívají naopak inzerenti a tipy na programy, kterým se raději vyhnout. Za mě jako affiliate partnera se vyhýbám např. Zoot, UrbanStore, Decathlon atd. Jsou to sice známé brandy, ale způsob, jakým affiliate program vedou je pro mě no go.
To je určitě dobrá myšlenka, ale těžko jí uchopit. V závěru článku jsem dva extrémy napsal, to je dle mého názoru „no go“, protože nemá smysl vytvářet aktivitu pro nic. Vidím schůdnou variantu v posouzení nastavení kampaní, případně aktivity, kde se lze opřít o fakta. Nerad bych posuzoval kampaně na základě toho, že je řídí blbec, či se dostal na nějakou osobní rovinu. Každopádně se zamyslím a pokusím se něco „vypotit“. Díky
V com konkretne mas problem s Decathlon?
Díky za sepsání podvůdků a neférových přístupů. V praxi jsem se setkal snad se všemi. Fejkový slevový kupóny je můj oblíbený ojeb ze strany partnerů. Ale jeden podvůdek mi tady chybí. 😉 Občas se stává, že se partner snaží tvářit jako někdo jiný. Třeba kuponový web si hraje na obsahový web a chtějí se zařadit mezi vyšší provizní hladiny. Někdy to partneři jenom zkusí, ale zažil jsem i případy, kdy měl partner účet vedený jako obsah, ale přitom „neveřejně“ přiváděl hodně konverzí přes kupónový web. Je to hodně nefér jednání a jasná snaha obejít systém.
Mrzí mě to, protože dokud budou partneři, kteří se budou snažit obejít systém, bude affiliate marketing pořád trošku vnímaný jako něco divnýho a značky jej nebudou respektovat jako zajímavý marketinový kanál. A budou vymýšlet nesmyslný podmínky, které v článku zmiňujete (Mall, Planeo, atd.).
Jinak nějaký seznam „no go“ programů bych jenom vítal. Myslím, že to historicky už někde bylo, ale teď si nevzpomínám kde.
Dobry point✅ u nás v týmu to např. řešíme tak, ze se nekoukáme na to co má web napsané, ale dáváme si práci s posouzením daného webu. Máme celkem přísná kritéria protože je obrovsky rozdíl mezi katalogem, katalogem s blogem a např. katalogem s blogem a přesahem do CSS, což se na první pohled nedá zjistit. Podvod s jiným zdrojem jde odhalit v CJ pomoci PID a pokud sledujete v Insight výkyvy. Nejsem si jisty, jak je to u jiných sítí… Ale jak říkáte, affiliate nemá úplně super pověst a je potřeba ho trochu “narovnat“. I proto jsem napsal tento článek, ať se těm vychcánkum tolik nedaří.