Jsou tu svátky a tak jsem se rozhodl sepsat několik vět o praktikách, které někteří prodejci používají. O tom, jestli jsou tyto praktiky v pořádku, nebo nejsou, nechám uvažovat každého samostatně. Sám nakupuji 90% věcí přes internet a do klasických obchodů chodím jen v nutnosti. Mám tedy skvělou příležitost narazit na tyto netradiční obchodní praktiky a zde je zmínit.

AVAST a obchodní podmínky

Nedávno jsem si pořídil nový notebook a tak jsem potřeboval nějaký antivirus. Rozhodl jsem se vyzkoušet několik free verzí, abych se rozhodl, který nebude zpomalovat počítač, blokovat stránky, či přílohy, které jsou od prověřených zdrojů a samotnou funkčnost. Po výběru jsem ostatní antiviry odinstaloval a vybraný zaplatil.

Nejvíce mě překvapilo chování AVASTu, který sice do emailu potvrdí, že máte zkušební verzi zdarma, ale když dále pátráte dlouhým mailem zjistíte, že jste automaticky dali souhlas s prodloužením licence, ovšem již s cenou dle aktuálního ceníku. Fér/nefér? Nechám na posouzení…

Sarpet a doprava zdarma

Druhý případ byl, když jsem pro klienta zařizoval tisk promo bannerů. Po výběru výrobce sarpet.cz (mimochodem nepřijde vám jejich logo trochu jako svastika?), který na titulní straně hlásí jako výhodu dopravu zdarma, jsem zadal objednávku(s cenou nad 5tis. Překvapení v košíku? Doprava je sice zdarma, ale balné a doručení kurýrovi je za 103 kč. Další specialitou je pak: Zaslat po expedici sledovací číslo 15Kč. Fér/nefér? Objednali byste si zde znovu?

Alza a bonusové produkty v košíku

Třetí zkušenost není má, ale při přípravě tohoto článku mi ji sdělil kolega. Alza a její přidávání produktů k nákupu. Pokud si v posledním kroku objednávky pečlivě nepřekontrolujete obsah košíku, může se vám stát, že si navíc zaplatíte nějakou drobnost jako ochranný kryt, doplňkový obal a další nesmysly, o kterých jste ani nepřemýšleli. A to se vyplatí!?

 

Toto jsou jen některé z mnoha zkušeností napříč e-shopy a weby, jakým způsobem pracují se zákazníky. Určitě by byl zajímavý pohled i do dat obchodů a jejich údaje o vracejících se zákaznících. S netradičními přístupy v košíku se setkáváme denně, ale i v tomto případě platí přísloví: není žalobce, není soudce. Nebojte se ozvat, pokud se vám něco podobného stane.