V poslední době jsem se setkal s několika případy firem, které se pustili do affiliate marketingu, ale díky chybám/neznalosti ukončí affiliate program jako ztrátový, v lepším případě s nulovým ziskem. Postup většiny firem byl až neuvěřitelně stejný. Úkol? Spustit affiliate! Proč? Protože to ve světě funguje a my chceme být světoví. Ano, affiliate opravdu funguje a patří do marketingového mixu. Nelze ho však zapnout a musí se s ním pracovat. V tomto článku vám ukážu několik chyb, kterých se firmy dopouští.

Proč by neměla affiliate síť řídit mé kampaně

Chyba číslo jedna – kompletní správa v rukou provozovatele sítě. Očekáváte, že váš přidělený správce, či Affiliate manažer z dané sítě bude vždy pracovat ve váš prospěch? V ideálním světě ano. Pokud není tento manažer placen přímo z vaší firmy, ale jeho výplata vychází z obratu, který kampaň dělá, je více než pravděpodobné, že váš prospěch bude upozaděn. Affiliate manažeři si účtují nejčastěji mezi 10-20% z vaší komise, tedy z částky, kterou odvádíte síti. Pokud je jeho motivační plán takto nastaven, je jasné, že nebude tak úplně pracovat pro vás, ale bude maximalizovat výši vaší komise, ze které mu připadne větší odměna.

 

Hlavně to rychle spustit

Druhou chybou je spuštění affiliate programu narychlo. Pokud chcete affiliate jen spustit, aby to bylo a tzv. „pak se to nějak odladí“, brzy na svou chybu doplatíte. Nepřipravenost vás bude stát peníze a přijdete i o zájem publisherů. Získání jejich zájmu vás v budoucnu bude stát mnoho času i více peněz v rámci jejich motivace. Úkolem vlastního affiliate manažera by mělo být plánování a realizace jednotlivých kroků, s cílem spuštění funkčního programu.

 

 

Proč se zamyslet nad prvotním nastavením kampaně

 

Třetí chybou je nedomyšlené nastavení podmínek kampaně. Nastavení podmínek pro affiliate partnery je velmi důležitým bodem. Pokud hned v úvodu přestřelíte, těžko budete zpětně partnerům vysvětlovat, proč snižujete odměny za komise nebo děláte změny po přijmutí partnera do sítě. Vlastní affiliate manažer by měl ohlídat a započítat všechny náklady (sleva, komise, odměna síti…), které do affiliate patří a vytvořit jasné a srozumitelné podmínky. Pozor, každá affiliate síť má jinou výši poplatků za využívání jejich prostředí, při užívání více sítí je to třeba zohlednit.

 

Spuštěním to nekončí

Spustili jste affiliate a ono se nic neděje? Čtvrtá chyba – spuštěno, máme hotovo – akorát že vůbec. Spuštěním práce teprve začíná. S affiliatem je třeba stále pracovat. Pouhé zapnutí vám objednávky nepřinese. Vlastní affiliate manažer by se měl po spuštění kampaně aktivně zapojit do hledání vhodných partnerů, kontaktovat je a být aktivní ve vzájemné spolupráci.

 

 

Vyhodnocení přináší peníze

 

Vyhodnocujete každý měsíc počet nedokončených a podvodných objednávek? Tuto metriku by měl vyhodnocovat každý. Vyhodnocení a zamítnutí falešných objednávek, vratek a duplikací může ušetřit značnou část vašich peněz na marketing. U velkých společností se setkávám i s 20% korekcí.

Těchto několik bodů je základem jak pracovat s affiliate marketingem. Řiďte svůj affiliate program, nebo ho svěřte do rukou profesionála, který bude zastupovat vás. Vše pečlivě naplánujte a spusťte až budete mít jistotu, že vše funguje. Na oslovení potencionálních partnerů nebudete mít více pokusů.

 

Stále se setkávám i s takovými perlami, jako je autoscript na schvalování partnerů do sítě nebo akceptování všech komisí bez kontroly. To nahrává všem podvodníkům, kteří se na vás budou parazitovat. O těchto parazitech a doslova jak vyj**at s affilem napíši někdy příště.

 

 

 

Affiliate consultant

Jiří Tobiáš

Spravuji více než 30 affiliate programů napříč 28 zemí v Evropě. Nabízím konzultace, audity, vedení i kompletní správu programů v rámci jasně stanovených cílů.

Affiliate specialist Jiří Tobiáš

Spojme se