Růst cen, se kterým se celá Evropa potýká, nepřímo vytváří řekněme „inkubátor podvodníků“. Nejvíce se to v Affiliate projevuje u Cashbacků, kde denně zaznamenávám několik desítek pokusů o podvod. Pokud máte Affiliate, či jinou spolupráci s Cashback portály, pravděpodobně narážíte na stejné podvody.

cashbackové portály

Jak vypadá podvod na Cashback portálu

Jelikož většina Cashback portálů nemá vyřešenou ochranu partnerů, či kontrolu registrovaných uživatelů, je podvod velmi snadný. Uživatel si vytvoří účet, přejde na obchod, který nabízí vysoký cashback a zde provede nákup s vysokou hodnotou objednávky. V administraci Cashback systému si během pár hodin může ověřit, že mu byla hodnota cashbacku připočtena. Toto opakuje několikrát na stejném, či více obchodech a dále jen čeká, zda ho daný obchod odhalí. Pokud čekáte, že se vám někdo ozve s dotazem, zda je objednávka reálná, či jde o podvod, jste na omylu. Portál má z každé uznané transakce vlastní provize a tak se v honbě za odhalením podvodníků příliš nepředře.

Z vlastní zkušenosti mohu říct, že i přes intervenci směrem k portálům, se pohybují jimi nahlášené podvody v jednotkách procent oproti skutečnosti. Je tedy na manažerovi Affiliate programu, aby si tyto objednávky pohlídal.

Jak se mohou e-shopy bránit?

Vytvořte si kontrolní mechanismy.

  • objednávky s vyšší hodnotou nastavte pouze na platbu předem
  • telefonicky ověřujte objednávky nad stanovenou hodnotu
  • kontrolujte vývoj, zdroj a hodnoty transakcí
  • nastavte si alerty

 

Nepřímé ztráty

Pokud se zamyslíme nad celým problémem, můžeme u takového podvodu najít i další, nepřímé ztráty, které mohou poškodit váš byznys.

  • Pokud je váš e-shop napojený na sklad, může vám tento fiktivní nákup vyprodat zboží, které tak z e-shopu dočasně zmizí (vyblokuje se). Jedná-li se o zboží, na kterém máte postavené marketingové kampaně, přicházíte o peníze.
  • Vyskladnění balíku, poštovné, kontaktování zákazníka, storno faktury a opětovné naskladnění stojí nejen úsilí, ale i „člověkohodiny“, které musí někdo zaplatit.

Není divu, že některé značky přicházejí s řešením vlastní ochrany, která jsou vcelku pochopitelná. Jak se brání? Jednoduše. Buď úplně zruší spolupráci s Cashbacky nebo nastaví provize tak nízko, aby podvodníky odradily.

Jak řešíte podvody z Cashback portálů vy? Zaregistrovali jste snahu portálů o hlášení potencionálních podvodníků?

Affiliate consultant

Jiří Tobiáš

Spravuji více než 30 affiliate programů napříč 28 zemí v Evropě. Nabízím konzultace, audity, vedení i kompletní správu programů v rámci jasně stanovených cílů.

Affiliate specialist Jiří Tobiáš

Spojme se